الثلاثاء، 15 مارس 2011

افرحى يا جيهان



افرحى يا جيهان


بقلم د.غادة شريف ١٥/ ٣/ ٢٠١١
ما شاء الله ما شاء الله॥ وزير أصله رقاص، وتكوين ثروات من تقاضى عمولات من الزبائن، ورئيس يعشق سماع الفضائح الجنسية والنكت الجنسية أكثر من اهتمامه بجرائد المعارضة لمعرفة حال شعبه الموكوس، ووزير أسبق يرفض نسب ابنته إليه، وأراض تمنح هدايا للأمراء العرب، وبدل رقص فى أمن الدولة॥ إيه الحكاية؟..
هى مصر دى كانت كباريه واللا إيه ياولاد؟.. هو مش أمن الدولة ده اللى كان زمان القلم السياسى بتاع محمود المليجى؟ حتى بالأمارة كان عايز يقتل رشدى أباظة؟ أيام ما كانوا بيتخانقوا على سعاد حسنى؟ أنا برضه من الأول بأقول الحكاية فيها نسوان!!.. وسيادتك بقى أيها القارئ الكريم أين كنت من هذا الكباريه؟.. طبعا كنت بتشقى وتكد وتكافح بينما كان المفروض إنك تتحزم وترقص!!.. وآل سيادتك كنت بتعمل اعتصامات واحتجاجات عندما تختفى أنابيب الغاز وعندما تزيد الأسعار وآل إيه كنت بترفع شعار «كيلو العدس بعشرة جنيه»!!..
طب سمعت إنت إن الراجل لما تلخلخ من منصبه أخذ معاه طعامه الخاص الذى يأتى إليه من الخارج ؟.. من الخارج يا بتاع الأنبوبة!!.. وهل سمعت أن هذا الطعام عبارة عن كافيار ونوع مخصوص من اللحوم؟.. يعنى حتى وهو فى هذه المصيبة السودا لم ينس أن يأخذ معه كافياره وباباغنوجه.. مش انت.. رايح تحتج عشان العدس.. يابوجبة!!.. طب سمعت انت عن حكاية الكوليه الملكى الذى طار فى الهوا شاشى وانت ماتدراشى؟ والحسابات السرية لمكتبة الإسكندرية وتجارة الآثار؟ ياربى!! ما كل هذا الطمع اللى مالوش لازمة؟.. ما هو فيه طمع له لازمة عندما تكون محروم أو نشأت نشأة حرمان وهناك طمع ليس له أى لازمة على الإطلاق وهو الذى نرى مفرداته حاليا!!..
وبعد أن علمت أن تلك السيدة كانت المدبر الرئيسى لجريمة الاعتداء على الدكتور عبدالحليم قنديل وتركه عاريا فى الصحراء، أصبحت لا أستبعد أن نكتشف ضلوعا فى بيع أطفال الشوارع للخارج أو تجارة الأعضاء أو أى من تلك الجرائم المافياوية التى ترتكب بدم بارد.. ده أتارى جيهان السادات كانت ملاك!!.. لقد أمد الله فى عمر هذا السيدة كى تنصفها الأحداث والتاريخ.. ثم بعد كل هذا يأتى الرجل ويرفض أن يرحل قبل ميعاده حفاظا على تاريخه!!.. يعنى عندما ارتكبت زوجته كل هذه التجاوزات لم يتورم تاريخه؟..
وعندما كان هو شخصيا يبيع الغاز لإسرائيل ويعذب مقاوميها الفلسطينيين فى السجون المصرية ألم يؤلمه تاريخه؟॥ وعندما كان يعلم ببيع أراضى الدولة بأبخس الأثمان ويقوم بإهداء أخطر قطع فيها هدايا لغير المصريين عشان النبى قبل الهدية ألم ينقح عليه تاريخه؟.. عندما كان يرى طوابير اعتصامات الشعب على رصيف مجلس الشعب وهى تئن من الضرائب وضعف الأجور وضياع المستحقات، بينما هو وأسرته يكنزون المليارات اللى مليار واحد منها كان سيحل أزمات الملايين من المطحونين ألم يهرشه تاريخه؟.. أينعم لقد قام بضربة جوية عظيمة على إسرائيل فى أكتوبر لكن ماذا عن نوفمبر وديسمبر ويناير وفبراير وبقية الشهور والسنين
التى خزوق فيها شعبه ؟


॥ صحيحح أحلى م الشرف ما فيش


صراحة مقال عجبنى جدا ونقلته


رغم حالة التوتر اللى مالية البلد من قرب التعديلات والتى نسقها الاخوان والحزب الوطنى المستمرحتى الان لتنتهى بنعم ॥وامتلات الشوارع بالاعلانات المؤيدة وبعدها الانتخابات البرلمانية والبلد لم تستقر بعد وطبعا مضمون فوز الاخوان المنظمون فى خططهم ॥واعضاء الحزب الوطنى التى لم تطولهم يد القانون بعد


هناك 5 تعليقات:

  1. اه ياني ياااااني
    دا احنا عوزين ثوره غير الثوره
    الحمد لله ب
    اهي بس يارب اللي جي يكون كويس
    بأذن الله

    ردحذف
  2. يا رب نخلص منهم جميعا

    ردحذف
  3. لا احد يستطيع ان يمتطى ظهرك الا وانت راكع

    ردحذف
  4. ربنا بجد يستر من اللى جاى مصر مش ناقصه

    لكى الله يا ام الدنيا

    ياريت ندعى ونصلى لمصر من الفتن اللى فيهاااااااااااااااا

    ردحذف