السبت، 21 فبراير 2009

عيد الحب
مع أولى ساعات هذا اليوم تاتى التهنئة من قلوب تحب ...أو قلوب كانت تحب...ربما تمسكا لحب كان .. ربما مجاملة رقيقة تعبيرا عن مشاعر أرق.. و... و.... وقد سمعت أرق كلمات تتمنى ان تسمعها انسانة فى دنيا الجفاف الرومانسى ....فى دنيا المادة المجردة التى نحياها..وانا أعرف الحب الشامل وأؤمن بوجوده حب الخير وحب الناس ويسبقهم حب الله سبحانه وتعالى ..ولكن اين انا من هذا الحب الاخر؟ ..وتدور بذهنى عشرات الاسئلة التى لا اجد لها جوابا ....وتبقى حقيقة واحدة فى حياتى هى اننى وفى هذا اليوم أريد ان أبعث باقة حب لك أمى الحبيبة ....فحبك هو الحقيقة الوحيدة فى عالمى ...هو الحب الوحيد الاكيد فى حياتى ولن أبحث بعده عن حب أخر ....... ولكننى ابحث عن الاحتواء ..فمن يتسع عقله وقلبه ليحتوى وحدتى ....يحتوى ضعفى الذى يتوارى خلف قناع القوة المزيف ...... يحتوى مرارة أيام طويلة مضت ...يحتوى الليالى الخاوية رغم زحام المكان ...... وأجد اننى أبحث عن المستحيل ... فاين هو المارد الجبار الذى يتحمل كل هذا العناء ؟ ولماذا ؟
ومن هو هذا الملاك الذى يحمل كل هذا الكم من العطاء ؟ وما هو المقابل فى زمن المنافع المتبادلة ؟
وتتدافع الاسئلة................ وتكون الحقيقة .... ليس هذا بزمن الملائكة او زمن المعجزات ....
ولهذا أقدم اعتذارى لحبك ..أعتذر لقلبك.... فابدا لن أطلق سراح مشاعرى ... لن أفك أسرها لتعيش لحظات ... سأجنبها واجنب نفسى مزيد من المرارة والعذاب.... رغم ايمانى العميق بجمال الحب حتى لو طاردتنا احزانه.
عاشقة الحياة

هناك 7 تعليقات:

  1. مبروك المدونة
    اسلوبك جميل قوي ورومانسي
    عاوزة اعرف الثلاث اعمار ذات الفرق الرهيب دول مين
    وعاوزة اعرفك انتي شخصيا مين
    اكتبي علشان نعرف انتي مين
    كل حب وانت عيد يا عمي

    ردحذف
  2. يااحلى ستيتة فى الدنيا ردك سريع ومشجع اخدنى من شرفنتح ..انه احد اقدارى ..العب معه فيلعب بى..بس اوعى تقولى يم شرفنتح ..انتظرى تعليقات أخرى على مدوناتك السابقة...

    ردحذف
  3. نانو حبيبتى: شفتى ستيتة جميلة أزاى على فكرة وشها جميل على المدونات مبروك عليك ستيتة ...فرحت جدا بكلامك المرة دى وحسيت شوية أمل رغم اعتذارك وقرارك ان تغلقى قلبك ..لكنى لمحت أن هناك شروط فقظ اذا توافرت ستفرجى عن مشاعرك فلا تجعليها مستحيلة مش لازم يكون ملاك ..كفاية نص ملاك او حتى بنى آدم كويس الله يخليك واربى الباب وان شاء الله مش حاتندمى ولا حا تدعى على ...قبلاتى

    ردحذف
  4. اذا كنا حندعى على احلى زهرة .. ممكن تقولى لى حندعى لمين ..وحشتينى جدا .. وعشان عيونك وقعدتنا الحلوةغى شمس الشتاء... حاسيب الباب مفتوح خالص ..ويارب يدخل حرامى يسرق قلبى..قولى امين.

    ردحذف
  5. ايه الحزن ده كله ؟

    لا لا لالا لا

    ارمي ورا ضهرك أي حاجه عرضتك للحزن ده

    خليكي بنت جدعه وبمليون راجل

    طيب بلاش مليون خليهم عشره بس

    ربنا يسعدك ويحقق أحلامك ويرزقك باللي يستحقك ويقدر على احتواء مشاعرك الرقيقة

    وتمنياتي لماما ست الحبايب بالصحه والسعاده وطول العمر في محبة الله وطاعته

    ردحذف
  6. الجميلة المصرية..اشكرك على تشريفك مدونتى..انا فعلا جدعة جدا وبتحمل جدا ..لكن بعيد عن عيون القريبين بنسمح لنفسنا نخفف الجدعنةشويةونفضفض مع الاصدقاء..وياريت كانت امى عايشة.. يرحمهاالله كانت اكيد حتغطينى بكم هائل من الحنان يقينى زمن القسوة القارص .

    ردحذف