الخميس، 17 مارس 2011

ضغوط على المجلس الاعلى لمنع محاكمة مبارك


17/03/2011
نافذة مصر / المصريون
كشفت صحيفة "الدار" الكويتية،
أنّ هناك ضغوطًا كبيرة من قادة عرب على المجلس الأعلى العسكري بمصر، لمنع محاكمة الرئيس المخلوع حسني مبارك وأفراد أسرته.
وبحسب الصحيفة، فإنّ هؤلاء القادة العرب هددوا بسحب استثماراتهم من مصر وترحيل العمالة المصرية من الخليج، في حالة محاكمة مبارك.
ونقلت الصحيفة في عددها أمس الأربعاء عن مصادر قضائية قولها: إنّه بالرغم من اكتشاف وثائق ومستندات ووقائع كثيرة خاصة بقضايا فساد سياسي ومالي تورط فيها مبارك وعائلته، مثل قضية تصدير الغاز لإسرائيل والحصول على عمولات تقدر بمليارات الدولارات إلا أن مبارك وأسرته لن يتم تقديمهم للمحاكمات مع وجود ضغوط شديدة مورست طيلة الأسبوعين الماضيين على المجلس العسكري الأعلى- الذي يدير البلاد في الوقت الراهن- من قِبل دول عربية لجأت لتوجيه تهديدات مباشرة له بتجميد العلاقات مع القاهرة، ووقف أي مساعدات مالية، وتعطيل وسحب مجمل استثماراتها في مصر، بل والتضحية بأكثر من 5 ملايين مصري يعملون بأراضيها حاليا إذا تمت إهانة مبارك أو ملاحقته وتقديمه لأي محاكمات.
وبحسب الصحيفة أيضًا، فقد أكّدت مصادر سياسية رفيعة في الحكومة المصرية صحة هذه المعلومات، وكشفت بالفعل عن ضغوط حقيقية قامت بها دول عربية من بينها السعودية والإمارات وعمان والأردن عبر رسائل واتصالات، بجانب لقاءات لمبعوثين ووزراء خارجية لعدد من هذه الدول مع الرئيس المجلس الأعلى للقوات المسلحة، المشير حسين طنطاوي، في الأيام الماضية.
وخلال هذه الاتصالات واللقاءات كانت حجة ومطلب القادة العرب أن تعرض مبارك للمحاكمة أمر معيب، وأن الرجل قدم أدوارًا سياسية كبرى لبلده وعالمه العربي، وخاصة في حرب الخليج عام 1991، وساعد على استقرار بلده والمنطقة لسنوات طويلة -على حسب ما يرون.
بالإضافة إلى ذلك، قال حكام تلك الدول أن الإقدام على تقديم مبارك وعائلته للعدالة تعتبر إهانة للحكام العرب الحاليين أو السابقين، ولا يجب أن تتم بأي حال من الأحوال مهما كان حجم الضغوط الشعبية والداخلية.
وكشفت نفس المصادر أن الملك عبد الله بن عبد العزيز أبلغ رئاسة المجلس العسكري الحاكم في مصر عبر رسالة أخيرا سلمها الأمير سعود الفيصل لمسئولين بارزين في القاهرة بعد حضوره اجتماعات وزراء الخارجية العرب السبت الماضي الخاصة بفرض حظر جوي علي ليبيا استعداد السعودية الآن وعلي الفور استضافة مبارك وعائلته للإقامة بشكل كامل في المملكة ومنحهم الجنسية السعودية كجنسية ثانية منعا لأي ملاحقات وكحل لمشكلة الضغوط التي تمارس حاليا من قبل الشارع المصري باتجاه الإصرار علي المحاكمة.
وكان جهاز الكسب غير المشروع بوزارة العدل المصرية أصدر، الثلاثاء، قرارا بمنع الرئيس المخلوع حسني مبارك من استخدام حساباته أو حساب مكتبة الإسكندرية بفرع البنك الأهلي في مصر الجديدة التي تشير دلائل لتورطه في الاستيلاء على تبرعات خاصة بها.
وبخلاف الحسابات السابقة، أرسل المستشار عصام الجوهري، رئيس جهاز الكسب غير المشروع، إلى هيئة الرقابة الإدارية وهيئة الأمن القومي ومباحث الأموال العامة، يستعجل إرسال التحريات والتقارير عن فحص ممتلكات وثروات حسني مبارك وزوجته سوزان ونجليه علاء وجمال، وكذلك كل المسئولين السابقين في النظام السابق، وسؤالهم من أين لك هذا.
وتساءلت مصادر عن أسباب تأخير إرسال التقارير إلى جهاز الكسب غير المشروع رغم أن الشعب ينتظر سرعة إنهاء التحقيقات، ومحاسبة الفاسدين، واستعادة ما استولوا عليه من أموال الدولة
.

الثلاثاء، 15 مارس 2011

افرحى يا جيهان



افرحى يا جيهان


بقلم د.غادة شريف ١٥/ ٣/ ٢٠١١
ما شاء الله ما شاء الله॥ وزير أصله رقاص، وتكوين ثروات من تقاضى عمولات من الزبائن، ورئيس يعشق سماع الفضائح الجنسية والنكت الجنسية أكثر من اهتمامه بجرائد المعارضة لمعرفة حال شعبه الموكوس، ووزير أسبق يرفض نسب ابنته إليه، وأراض تمنح هدايا للأمراء العرب، وبدل رقص فى أمن الدولة॥ إيه الحكاية؟..
هى مصر دى كانت كباريه واللا إيه ياولاد؟.. هو مش أمن الدولة ده اللى كان زمان القلم السياسى بتاع محمود المليجى؟ حتى بالأمارة كان عايز يقتل رشدى أباظة؟ أيام ما كانوا بيتخانقوا على سعاد حسنى؟ أنا برضه من الأول بأقول الحكاية فيها نسوان!!.. وسيادتك بقى أيها القارئ الكريم أين كنت من هذا الكباريه؟.. طبعا كنت بتشقى وتكد وتكافح بينما كان المفروض إنك تتحزم وترقص!!.. وآل سيادتك كنت بتعمل اعتصامات واحتجاجات عندما تختفى أنابيب الغاز وعندما تزيد الأسعار وآل إيه كنت بترفع شعار «كيلو العدس بعشرة جنيه»!!..
طب سمعت إنت إن الراجل لما تلخلخ من منصبه أخذ معاه طعامه الخاص الذى يأتى إليه من الخارج ؟.. من الخارج يا بتاع الأنبوبة!!.. وهل سمعت أن هذا الطعام عبارة عن كافيار ونوع مخصوص من اللحوم؟.. يعنى حتى وهو فى هذه المصيبة السودا لم ينس أن يأخذ معه كافياره وباباغنوجه.. مش انت.. رايح تحتج عشان العدس.. يابوجبة!!.. طب سمعت انت عن حكاية الكوليه الملكى الذى طار فى الهوا شاشى وانت ماتدراشى؟ والحسابات السرية لمكتبة الإسكندرية وتجارة الآثار؟ ياربى!! ما كل هذا الطمع اللى مالوش لازمة؟.. ما هو فيه طمع له لازمة عندما تكون محروم أو نشأت نشأة حرمان وهناك طمع ليس له أى لازمة على الإطلاق وهو الذى نرى مفرداته حاليا!!..
وبعد أن علمت أن تلك السيدة كانت المدبر الرئيسى لجريمة الاعتداء على الدكتور عبدالحليم قنديل وتركه عاريا فى الصحراء، أصبحت لا أستبعد أن نكتشف ضلوعا فى بيع أطفال الشوارع للخارج أو تجارة الأعضاء أو أى من تلك الجرائم المافياوية التى ترتكب بدم بارد.. ده أتارى جيهان السادات كانت ملاك!!.. لقد أمد الله فى عمر هذا السيدة كى تنصفها الأحداث والتاريخ.. ثم بعد كل هذا يأتى الرجل ويرفض أن يرحل قبل ميعاده حفاظا على تاريخه!!.. يعنى عندما ارتكبت زوجته كل هذه التجاوزات لم يتورم تاريخه؟..
وعندما كان هو شخصيا يبيع الغاز لإسرائيل ويعذب مقاوميها الفلسطينيين فى السجون المصرية ألم يؤلمه تاريخه؟॥ وعندما كان يعلم ببيع أراضى الدولة بأبخس الأثمان ويقوم بإهداء أخطر قطع فيها هدايا لغير المصريين عشان النبى قبل الهدية ألم ينقح عليه تاريخه؟.. عندما كان يرى طوابير اعتصامات الشعب على رصيف مجلس الشعب وهى تئن من الضرائب وضعف الأجور وضياع المستحقات، بينما هو وأسرته يكنزون المليارات اللى مليار واحد منها كان سيحل أزمات الملايين من المطحونين ألم يهرشه تاريخه؟.. أينعم لقد قام بضربة جوية عظيمة على إسرائيل فى أكتوبر لكن ماذا عن نوفمبر وديسمبر ويناير وفبراير وبقية الشهور والسنين
التى خزوق فيها شعبه ؟


॥ صحيحح أحلى م الشرف ما فيش


صراحة مقال عجبنى جدا ونقلته


رغم حالة التوتر اللى مالية البلد من قرب التعديلات والتى نسقها الاخوان والحزب الوطنى المستمرحتى الان لتنتهى بنعم ॥وامتلات الشوارع بالاعلانات المؤيدة وبعدها الانتخابات البرلمانية والبلد لم تستقر بعد وطبعا مضمون فوز الاخوان المنظمون فى خططهم ॥واعضاء الحزب الوطنى التى لم تطولهم يد القانون بعد


الجمعة، 11 مارس 2011

من مقر مجلس الوزراء الجديد بطره


و طبعا ما ننساش " لسان الوزراء فى طره "


من مقر مجلس الوزراء الجديد بطره
حيث أن القديم مقفل لحين إنتهاء المظاهرات
وإسقاط باقى النظام
بشري ساره
وقّع رجل الاعمال السابق / هشام طلعت مصطفى
مع معالى الوزير السابق / أحمد المغربي
عقد مشروع زنزانتي في منتجع سجن طرة
وصرح السيد امين عام الحزب الوطنى السابق / أحمد عز
بتبرعه بطن حديد لكل مسجون لبناء مشروع إبني سجنك
وقام معالى وزير الاعلام السابق / أنس الفقي
بتقديم برنامج السجن سجنك
فيما قام معالى وزير السياحة السابق / زهير جرانه
بتكسير اول حجر أساس لمنتجع بورتو طرة
وتفضل مشكورا معالى وزير الداخلية السابق / حبيب العدلى
بتخصيص قوات أمن مؤيدة لحراسة المنتجع من الأشراف
فعلى كل السادة الوزراء والمسئولين المتبقيين
والسادة الراغبين من أبناء السادة الفاسدين
السابقين والحاليين بالتقدم بطلب الحجز
إلى أقرب مكتب وكيل للنائب العام
والفرص غير محدوده
والمكان يتسع للجميع

وبدون مقدم

..................
مع تحيات شركة أبو زعبل للدعاية والإعلان

...............................................

ده مش مجرد سخرية للأسف

هذا بلاء ما يحدث فى البلد من فوضى وعدم احترام

الجمعة، 4 مارس 2011

ساويرس حذر شفيق من الظهور مع الاسوانى


حصل الدستور الأصلي على كواليس الحلقة المثيرة من برنامج بلدنا بالمصري والتي شهدت معركة حقيقية في المنطق والنقاش بين الكاتب والأديب د।علاء الأسواني ود।أحمد شفيق رئيس الوزراء السابق، ॥انتصر فيها الأول وكانت سببا في إقالة الثاني من منصبه।وتقول التفاصيل أن أحمد شفيق هو الذي طلب من رجل الأعمال نجيب ساويرس مالك قناة أون تي في الظهور في القناة، وهو الطلب الذي وافق عليه ساويرس مشترطا وجود ممثلين للتيارت الأخرى، واقترح ساويرس ظهورعمرو حمزاوي ممثلا للشباب ود।أحمد كمال أبو المجد ممثلا للتيار الأكبر سنا، وهو ما وافق عليه شفيق، خاصة مع تأكيد ساويرس بأنه سيظهر في نفس الحلقة لإحداث توازن....لكن مكتب أحمد شفيق عاود الاتصال مجددا بساويرس وقال شفيق أنه علم بأن كلا من الإعلامي الكبير حمدي قنديل والكاتب د।علاء الأسواني سيظهران في الفقرة التالية له في نفس البرنامج، وهو ما سيعطيهما الفرصة لأن يفندان ويهاجمان كل ماسيقوله في الفقرة الأولى،... فأكد له ساويرس بأنه لن يسمح بالتشهير به مطلقا، إلا أن شفيق أصر على الظهور أيضا في فقرة الأسواني وقنديل، ...........وحذره ساويرس من ذلك لثلاث مرات قائلا له بأنه لن يستطيع الصمود أمامهما وأنه سيخسر هذا اللقاء، إلا أن شفيق تمسك برأيه قائلا بأنه قادر على إدارة الحوار،........... فكان له ما أراد وظهر في الفقرة التي كانت إعلانا لنهاية مشواره السياسي القصير.................المثير..... أن قيادات بالمجلس الأعلى للقوات المسلحة كانت تشاهد الحلقة على الهواء مباشرة، وتأكدت حينها من ضعف شخصية أحمد شفيق وعدم قدرته على إدارة الحوار، وافتقاده لأدوات الرجل السياسي، كما كشفت الحلقة عن حجم الغضب الشعبي الكبير نحوه، فصدر قرارا بإقالته من منصبه ............وتكليف د. عصام شرف لرئاسة الحكومة بدلا منه.واللافت أن د.عصام شرف كان على رأس القائمة التي حددها شباب إئتلاف الثورة ودعمها د.محمد البرادعي وأبلغها في حوارات خاصة ومنفصلة للمجلس الأعلى للقوات المسلحة، وكانت القائمة تضم على الترتيب بعد شرف كل من د.أحمد جويلي ود.كمال الجنزوري، إلا أن المجلس الأعلى انحاز مباشرة للاختيار رقم واحد.

الخميس، 3 مارس 2011

صباح النظام


يا ولاد الكلب انتوا لسة محرمتوش
ادى يا عم البداية
ولا رقم قومى ولا بتاع !!!
صباح النظام
by
Muhammad Maza
on Wednesday, March 2, 2011 at 6:18am
Ramy Omar
قريت خبر فى المصرى اليوم بالصدفة بيقول ما معناه ان الناس بتروح أقسام الشرطة تسجل أساميها عشان تقدر تنتخب فى الاستفتاءات و الانتخابات الجاية بالرقم القومى!!! هنجت شوية و مافهمتش!! أروح القسم أنيل ايه اذا كان كل البشر و على رأسهم أعضاء المجلس الأعلى للقوات المسلحة و طارق البشرى شخصياً قالوا الانتخابات بالرقم القومى!!! انا سمعت الكلام ده بنفسى فى التليفزيون و قريته بنفسى فى النت و الجرايد يبقى ايه بقى؟؟؟
...................................
قلت أروح القسم اتأكد بنفسى ما هما خلوا الواحد يشك فى نفسه. المهم رحت قسم النزهة اللى انا تبعه، أول حاجة لقيت فيه ناس كتير و سألت فى الاستعلامات فى القسم قاللى: آه لازم تسجل اسمك عشان تعرف تنتخب بالرقم القومى. بقولوا: ايه لزمته طيب مادام بالرقم القومى راح ابتسم ابتسامة بلهاء كده ( الظاهر عشان شعار الشرطة الجديد بتاع الشرطة تبتسم للشعب ده) و قاللى اطلع الدور الأول عند لجنة الجداول الانتخابية. طلعت لقيتهم حاطين على الحيطة الاجراءات كلها و طلع فعلاً لازم الناس تسجل أساميها فى الجداول عشان تقدر تنتخب حتى لو بالرقم القومى و اجراءات تسجيل الأسم هى اجراءات استخراج البطاقة الانتخابية. صورت الاجراءات من على الحيطة عشان كل الناس تعرف و تصدق و يا ريت تهتم.
...........................................
بغض النظرعن ان اى حد مش ممكن يقتنع بسبب منطقى للكلام ده، سؤال بسيط جداّ؛ ايه لزمة الموضوع ده لو فعلا كانت النية حسنة ان الانتخابات الجاية كلها (دستور – تشريعية – رئاسية) تبقى محترمة لأول مرة فى تاريخنا؟؟؟ و عشان محدش يقول انى بفترى أو بزودها و ببالغ انا هتكلم عن نفسى و هاعتبر انى واحد من النظام النجس اللى لسه موجود و هفكر ادير الانتخابات الجاية ازاى؟ و هحاول استحضر كل الدناءه والحقارة اللى جوايا يمكن اقدر اوصل لمستوى الناس دى.
...............................
أول خطوة: هعمل تعتيم اعلامى كامل عن الموضوع ده. يعنى لا هينزل فى جرايد و تليفزيون و لا أى حاجة. ده انا كمان كنت هسيب منى الشاذلى تقول ان الانتخابات بالرقم القومى بس عشان الناس تفضل مئنتخة كده لغاية يوم الانتخابات بعدين نقولوهم هارد لك. مارحتوش الأقسام ليه تتأكدوا يا وحشين؟؟ ده حتى لو مش عايزين حاجة مش كنتوا تروحوا تتفرجوا على شعار الشرطة الجديد (الشرطة فى "خدعة" الشعب).
..........................
ثانى خطوة: هاغتت قوى فى اجراءات التسجيل و دى هما اتفوّقوا عليا فيها. يعنى خلّوا مواعيد التقديم من 8:30 الصبح الى 3:00 العصر بس عشان الناس كلها تبقى فى شغلها. لازم تجيب أصل شهادة الميلاد مش عارف ليه أهو برضه زيادة فى الغتاتة. الجامدة بقى ان آخر معاد للتقديم 8 مارس!!! مع العلم ان فى ملايين عايزة تعمل الموضوع ده. يبقى انا عملت أول خطوة كده ضمنت ان فى حبة ناس مش هتلحق و حبة ناس كبار شوية فى السن و بطايقهم على مناطق بعيدة أو بلاد فا مش هيقدروا و حبة ناس تانية مش هتستحمل الزحمة و القرف فا هايكاسلوا و الاخرانيين دول هايبقوا نفعونى قوى. كده كوّمت حبه حلويين بعد كمان اللى كوّمتهم من أول خطوة.
..........
ثالث خطوة: كان من ضمن شروط الانضمام للحزب النجس "الوطنى سابقاً" ، "القومى مستقبلاً" ان يكون عندك بطاقة انتخابية. يعنى انا بفراستى عارف و فائس ان كل اللى هيتقدموا اليومين الجايين للتسجيل دول تبع الثورة. يبقى الجداول اللى فيها الأسامى الجديدة دى كلها تتفلتر. يعنى نشيل منها 20-25% كده و مش اكتر لحسان الموضوع يتفئس. و لو واحد راح مالقاش اسمه هيلاقى ان اللى حواليه اساميهم موجودة يبقى المشكلة فيه هو. يمكن اسمه قبيح مثلاً، أو هو سكران مش دارى هو راح و لأ و يمكن يكون سمع مقر اللجنة غلط. أو دى ارادة ربنا بقى!!! يعترض؟؟؟ كده يبقى كوّمت حبه كمان حلويين.
رابع خطوة: هستقتل عشان وزير الداخلية و العدل يفضلوا موجودين لحد ما يظبتوا كل الكلام ده قبل الانتخابات و طبعا عشان نضمن ده لازم نسيب رئيس الوزرا برضه عشان نحدش يشيلهم. و بعد ما يدوا التمام نبقى ممكن نسيبهم يتشالوا بقى و مش مشكله ماهى كلها كام شهر و لو الخطة مشيت مظبوط كله هيرجع. هههه.

أظن انا كده عملت اللى عليا و الباقى بقى على باقى الأعضاء يكثفوا مجهودهم فى القرى و الأرياف بالذات لتجميع الناس معانا و شراهم بالفلوس و أهو البهايم كتير و الحمد لله قانون المقطورات لسه فا ممكن نلم كل مقطورات البلد نعبّى فيها الناس يوم الانتخابات.
أظن بعد الخطة دي انا مستنى يبعتولى دعوة جادة للانضمام للحزب القومى (الوطنى سابقاً).
ملحوظة: بحسبة بسيطة، لو كل قسم شرطة يتلقى طلبا لإصدار بطاقة انتخابية كل دقيقتين، والقسم يتلقى الطلبات لمدة ست ساعات يوميا، وهناك خمسمائة قسم في مصر، والمدة المتاحة للناس حتى 8 مارس هي عشرة أيام، فإن عدد البطاقات المصدرة في هذه الفترة سيكون تسعمائة ألف بطاقة فقط، وهو أقل من عدد حاملي البطاقات الانتخابية الحاليين من الحزب الوطني!! يا ترى ثورتنا رخيصة عندنا لدرجة التفريط فيها عن طريق السماح بتنفيذ هذا السيناريو؟؟

نقلته كما هو
ودمى يغلى
من هؤلاء
الأوغاد